Språkutveckling hos barn – 7 steg att stötta barnens språk

Språkutveckling hos barn är en fascinerande resa – något jag har fått uppleva med många bar, både som språkpedagog och förälder. När min äldsta

dotter sa sitt första ord (“lampa” av alla möjliga ord!) upplevde jag den där speciella blandningen av stolthet och förundran som bara föräldrar känner.

Idag vill jag dela med er av min kunskap och erfarenhet om hur vi bäst kan stödja våra barns språkliga resa.


Milstolpar i språkutveckling hos barn

Varje barns språkresa är unik, men forskningen visar vissa gemensamma mönster. Dr. Lisa Björnsson vid Stockholms

universitet, som specialiserat sig på barns språkutveckling, menar att förståelsen för dessa grundläggande milstolpar

hjälper föräldrar att bättre stödja sina barn:

0-12 månader: Förmåga att urskilja språkljud utvecklas redan under graviditeten. Vid 6-9 månader börjar de flesta barn

jollra med stavelser som ”ba-ba” eller ”ma-ma”. Detta är hjärnans sätt att träna på språkets ljud och rytm.

1-2 år: De första orden kommer vanligtvis kring ettårsdagen, följt av den så kallade ”ordexplosionen” runt 18 månader.

Min son gick från 10 till nästan 100 ord på bara några veckor under denna period!

2-3 år: Barnet börjar kombinera ord till enkla meningar som ”mamma kommer” eller ”mer mjölk”. Ordförrådet växer nu

med imponerande hastighet.

3-5 år: Grammatiken utvecklas snabbt. Barnet hanterar nu mer komplexa meningar och börjar förstå grundläggande

regler för språket, även om de charmigt nog skapar egna regler ibland (”jag gådde” istället för ”jag gick”).

5-7 år: Fonologisk medvetenhet utvecklas – förmågan att urskilja språkljud (fonem) vilket är avgörande för att lära sig

läsa. Barnet börjar förstå att språket kan delas upp och manipuleras.

7-10 år: Läsflyt och mer komplex språkförståelse utvecklas. Barnet kan nu börja uppskatta ordvitsar, metaforer och mer

avancerade språkliga koncept.

Att stödja språkutveckling i hemmet

Forskning från Göteborgs universitet under ledning av Professor Anders Svensson visar att hemmiljön har större

påverkan på barns språkutveckling än någon annan enskild faktor.


Det finns många sätt att stödja språkutveckling hos barn i vardagen. Här är några evidensbaserade strategier jag använt

med framgång:

Läsning – den språkliga superkraften

När jag frågar föräldrar vad de kan göra för att stärka sitt barns språk är mitt första råd alltid: ”Läs tillsammans. Mycket

och ofta.” Högläsning ger barnet exponering för ett rikt och varierat språk som vida överträffar vardagssamtal. När min

mellantjej var 4 år och använde ordet ”frustrerande” korrekt i en mening, kunde jag spåra det direkt till en bok vi läst

dagen innan!

En studie från Karolinska visar att barn som får regelbunden högläsning har upp till 30% större ordförråd vid skolstart.

Börja tidigt – även små bebisar drar nytta av högläsning genom att hjärnan exponeras för språkets rytm och melodi.

Samtal som bygger språk

Kvaliteten på våra samtal med barn spelar enorm roll. ”Utvidgande samtal” där vi bygger vidare på barnets

kommentarer har visat sig särskilt värdefulla:

Barn: ”Titta, en bil!” Mindre utvecklande svar: ”Ja, det är det.” Utvidgande svar: ”Ja, det är en röd brandbil. Vad tror du

brandbilarna används till?”

Denna enkla teknik har revolutionerat mitt sätt att samtala med barnen. Jag märkte hur min fyraåring började använda

alltmer komplexa meningar bara några veckor efter att jag började tillämpa den här metoden konsekvent.Lekar för språkutveckling

Några favoriter från både hemmet och förskolan:

Rimlekar: ”Jag ser något som rimmar på ’boll’…” Detta utvecklar fonologisk medvetenhet – en nyckelförmåga för

läsinlärning.

Sorteringslekar med bokstavsklossar: Våra bokstavsklossar har varit ovärderliga för att göra alfabetet konkret och

hanterbart. Min dotter älskade att sortera dem efter färg, form eller ljud, och lärde sig alfabetet nästan i förbifarten.

Berättelsetärningar: Slå tärningar med olika bilder och skapa en berättelse tillsammans. Detta utvecklar narrativ

förmåga och kreativitet samtidigt som det är otroligt roligt!

Flerspråkighet – en gåva till ditt barn

Som förälder i ett tvåspråkigt hem (svenska och finska) har jag ofta mött oro kring flerspråkighet. ”Blir inte barnet

förvirrat?” är en vanlig fråga. Forskning visar dock entydigt att flerspråkighet är en enorm tillgång.

Dr. Annika Karlsson, expert på flerspråkighet, förklarar: ”Den tvåspråkiga hjärnan utvecklar starkare exekutiva

funktioner – förmågor som handlar om uppmärksamhet, impulskontroll och flexibelt tänkande.”

Nyckeln till framgångsrik flerspråkighet är konsekvent exponering. Våra engelskspråkiga bokstavsklossar har varit ett

utmärkt komplement för att introducera engelska som ett naturligt inslag i leken hemma.

Från bokstäver till läsning – den magiska resan

Vägen till läsning börjar långt innan barnet faktiskt kan avkoda ord. Genom att utveckla språkförståelse, ordförråd och

fonologisk medvetenhet läggs grunden för läsinlärning.

En metod som jag funnit särskilt effektiv är ”ljudpromenader” – att leta efter saker som börjar på ett visst ljud under

promenader. ”Kan du hitta något som börjar på S-ljudet?” Detta gör barnet uppmärksamt på språkljud i vardagen.

När barnet visar intresse för bokstäver är våra taktila bokstavsklossar perfekta för att skapa en multisensorisk upplevelse

– barnet kan se, känna och manipulera bokstäverna fysiskt. Forskning visar att multisensoriska metoder förbättrar

inlärningen betydligt jämfört med enbart visuella metoder.

När man behöver extra stöd

Som förälder till ett barn som behövde extra stöd med vissa språkljud vet jag hur orolig man kan bli. Mitt råd är att lita

på din intuition – om du känner oro, sök stöd tidigt. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att variationen i normal

språkutveckling är mycket stor.

Logoped Maria Lindgren från Barn- och ungdomshabiliteringen i Malmö ger följande tumregel: ”Vid två års ålder bör

barnet ha minst 50 ord och börja kombinera ord. Vid tre års ålder bör barnet kunna göra sig förstådd för närstående i de

flesta situationer, även om uttalet inte är perfekt.”

Avslutande tankar

Språk är nyckeln som öppnar så många dörrar i livet – till kunskap, relationer och självuttryck. Genom att aktivt engagera oss i språkutveckling hos barn

ger vi dem inte bara ord – vi ger dem möjlighet att uttrycka världen omkring sig.

Det mest värdefulla vi kan ge våra barn är tid – tid för samtal, berättelser och gemensamma upptäckter genom språket. I

vår digitaliserade värld blir dessa stunder av äkta mänsklig språklig interaktion alltmer värdefulla.

Jag skulle älska att höra om era erfarenheter!


Vilka aktiviteter har hjälpt mest i språkutveckling hos barn i din familj? Dela gärna! Har

ni märkt någon särskild milstolpe som var extra spännande i ert barns språkutveckling?

Varma hälsningar, Erik från Binot

P.S. Missa inte att titta på vårt sortiment av språkutvecklande material